Agnes är Trästocks egen dirigent

12 juli 2017

Hon började som besökare på Trästock, blev sedan volontär och i dag är Agnes Lundmark festivalproducent för evenemanget hon älskade att springa på i tonåren.
– Trästockfestivalen är något vi Skellefteåbor har möjlighet att skryta om och vara stolta över, säger hon.

Solen gassar över Mullberget där Trästockfestivalens kontor inryms i Kulturföreningen Mullbergets härligt svala lokaler på bottenvåningen. White board-tavlan inne på Agnes Lundmarks kontor är välfylld med att göra-punkter.
Det är tillståndsansökningar, klädbeställningar till volontärer och spelscheman. Listan spänner högt och lågt – vitt och brett.

Du har många bollar i luften samtidigt?
– Det kan man säga, det kan också ha att göra med att jag inte är så strukturerad som jag vill vara, konstaterar Agnes med ett leende.
Men läget är under kontroll. Agnes och staben för Trästock har kontinuerliga möten med myndigheter i stan, kommunen och andra inblandade aktörer. Hon sitter sällan stilla en hel dag eftersom hon också är anställd som verksamhetsutvecklare på Kulturföreningen Mullberget.
– Det är föreningen som ser till att allt blir gjort, utan Mullberget hade inte Trästockfestivalen blivit av, säger hon.

Vad betyder festivalen för dig?
– Det är stor fråga, men som en av alla kulturintresserade Skellefteåbor som varit där sedan jag blev tonåring är det en ynnest att få jobba med festivalen i dag. Det är något som alla får ta del av, det är bara att gå dit eftersom festivalen är gratis och mest troligt hittar du något att tycka om. Det är ett jätteviktigt evenemang för Skellefteå som stad, det tycker vi som invånare också.

Vad vet folk utanför Skellefteå om Trästock, tror du?
– Branschfolk har bra koll eftersom vi funnits i 25 år. Det är det vi måste nå ut med. Vi är en bra och professionell festival som arrangeras av ungdomar och kan ta emot artisterna på ett välkomnande och avslappnat sätt. Vi har ett väldigt bra rykte.

Hur är responsen från artisterna?
– Det är speciellt att komma till Trästock, det upplever alla på något sätt. De tas emot av någon betydligt yngre som mest troligt aldrig tagit hand om en artist tidigare. Vi har heller inte den här ”lyxen” som kanske finns på andra ställen, dels för att vi inte har råd, men även för att vi håller kvar vid jargongen att föreningen gör jobbet med volontärer. Det är ungdomar och drogfritt – och jättebra!

Hur lyckas Trästock att vara gratis?
– Det är det som är det magiska, säger Agnes och skrattar.
– Vi har som tur är kommunen på vår sida med kulturnämnden och kommunstyrelsen. I övrigt har vi både stora och små partners – det handlar om att få ihop så mycket pengar som möjligt. Även om det bara är en tusenlapp från ett ställe så har det ändå betydelse.

Ni jobbar efter devisen många bäckar små?
– Ja, precis. Dessutom arbetar vi på Kulturföreningen Mullberget året om med ABF som studieförbund vilket gör att vi kan söka medel. Vi får tänka på att vi gör det med ideella krafter, det är största vinsten att folk ställer upp. Även om jag hade önskat att kunna betala ut löner så hade det inte fungerat, menar Agnes.

Trästock har senaste åren jobbat hårt med att tillgänglighetsanpassa festivalområdet. Det innebär stora som små satsningar, men handlar främst om att göra festivalen mer besöksvänlig för funktionshindrade. Handikappramper vid varje scen, ledsagare och teckentolk på stora scenen är några exempel.
Som vanligt blir det en vanlig bredd på Trästock med fokus på populärmusik, pop och hiphop med kära återseenden, men även fräscha akter.
– Det finns många härliga musiker att upptäcka om man tar chansen att se något nytt. Trästock har alltid varit en bra festival för nya artister. Titta bara på de vi haft genom åren – otroligt många har blivit världsartister – First Aid Kit, Cult Of Luna, Deportees, det finns jättemånga att lyfta fram.

Hur mår Skellefteås musikscen i övrigt, enligt dig?
– Det känns som att den är lite trög och ligger lite i dvala, men tror det handlar om att det inte finns någon riktigt bra livescen året om. Tyvärr kan vi inte göra allt på Mullberget. Många liveklubbar gör att det kommer mycket besökare. Just nu ser det inte ut så, band flyttar till Göteborg eller Umeå, en stor del på grund av det.

Vilket botemedel bör sättas in?
– Jag tror det är viktigt att Skellefteå, som börjat bli en evenemangsstad, tar chansen och lockar hit arrangemang. Jag hoppas också och tror att fler har viljan och drivkraften att få igång en bra scen där man ges chansen att se livemusik, det behöver inte vara i så stor skala, det kommer vi att få med Kulturhuset.
Agnes Lundmark har slutat säga att hon är ny på jobbet, men hon ”lär sig något nytt var tionde minut”.
– Det känns jättebra, även om det är stressigt och många personliga utmaningar så får jag jobba med något som ligger mig varmt om hjärtat.

 

Fakta
Namn: Agnes Lundmark.
Ålder: 22.
Född: Skellefteå, uppvuxen på Sörböle.
Utbildning: Musikgymnasiet på Anderstorpskolan.
Spelar: Klassiskt piano och sjunger. ”Jag gillar soul och jazz”.
Aktuell: Ny festivalproducent för Trästockfestivalen.