Rustar för folkfest i Fällfors

10 juni 2019

Midnattssolsloppet den 14–15 juni väntas bli en stor folkfest på Drivecenter Arena i Fällfors. De sista veckorna innan tävlingen arbetar över 50 personer med att förbereda den enorma anläggningen för att ta emot racingteamen – och en jättepublik.
– Det ska vara trevligt för hela familjen att komma hit och vi hoppas på 12 000 åskådare, säger banchef och projektledare Daniel Wikgren.

Redan 2008 föddes idén om att arrangera en deltävling i STCC, den högsta racingklassen i Sverige som numera heter TCR Scandinavia, på Drivecenter Arena i Fällfors. Till en början var planen att första tävlingen skulle köras 2020, men den tidigarelades till 2019 eftersom det i år är 50 år sedan Midnattssolsloppet senast hölls i Skellefteå. Då på flygplatsens landningsbana i Falmark.
– Det har inte körts banracing norr om Sundsvall på länge, så det blir en ny grej för många här uppe. Skellefteå är en sportintresserad stad och det här loppet öppnar för att öka intresset för motorsporten, säger Beatrice Karlsson, koordinator för Midnattssolsloppet.


BYGGER FÖR FRAMTIDEN
Racingbanan i Fällfors är med sina drygt 4 200 meter Skandinaviens längsta och den möter kraven för internationella tävlingar på hög nivå.
– Målsättningen har hela tiden varit att bygga en bana för internationella tävlingar och vi har redan idag förfrågningar om att på sikt arrangera både stora och små tävlingar. Bara under nästa år kommer vi ha tre–fyra tävlingar. Det är jättehäftigt, säger Daniel Wikgren och fortsätter:
– I Europa finns det flera långlopp som pågår i 24 timmar med olika typer av bilar och vi har fått förfrågningar att även arrangera ett sånt lopp i Fällfors. På sommaren kan vi erbjuda körning i dagsljus dygnet runt, vilket inte är möjligt på sydligare breddgrader.

Han berättar att man hela tiden jobbar för att vara steget före. Drivecenter Arena utrustas till exempel med laddstolpar för att man ska kunna arrangera race med elbilar.
– Det är dit vi är på väg och jag tror att vi inom två till tre år har tävlingsklasser där bilarna drivs helt med el. Vi kommer att visa upp en sån bil under Midnattssolsloppet, säger Daniel.
När Drivecenter Arena informerade racingteamen om den nya banan i Fällfors möttes de av idel positiva reaktioner.
– Det har gjorts fantastiskt mycket på kort tid. Anläggningen är väldigt fin och håller hög standard, säger Beatrice Karlsson.
Även banbesiktarna gav anläggningen fina betyg.
– De säger att Drivecenter Arena kommer bli en referens för andra som i framtiden ska bygga nytt eller renovera anläggningar. Vi har bara fått goda recensioner, säger Daniel.


"BRA FÖR SKELLEFTEÅ"
Under tävlingshelgen kommer det att gå bussar från Piteå, Umeå och Skellefteå till Drivecenter Arena, som dessutom har drygt 5 000 parkeringsplatser redo för åskådarna.
– Alla stora evenemang är bra för Skellefteå som stad. Vi vill göra det här till ett återkommande evenemang och få folk att känna att det är i Fällfors de vill vara under den här helgen, säger Beatrice och får medhåll av Daniel:
– För Fällfors kommer anläggningen bli något väldigt stort och på sikt kommer byn att hamna på kartan. På Midnattssolsloppet kommer vi ha en hög publiksiffra, vilket ökar besöksfrekvensen till Skellefteå redan innan semestern drar igång. Flera av stadens hotell har fullt och även hotellen i Piteå får fler gästnätter under tävlingshelgen, säger Daniel.

Daniel Wikgren Drivecenter Arena


”STENHÅRT JOBB”
Det har varit intensiva veckor på Drivecenter Arena sedan snön försvann.
– Det har varit långa dagar och det läggs ner åtskilliga arbetstimmar för att få det här färdigt. Vi har jobbat stenhårt och nu på slutet arbetar mellan 50 och 60 personer för att göra klart det sista. Banan ska få startrutor och banmarkeringar, tält och bajamajor ska på plats och ett team arbetar med att bygga ett glashus som vi köpt. Det byggs läktare för 5 016 sittplatser och vi har även en 500 meter lång naturvall där publiken kan stå eller sitta i campingstolar, säger Daniel.
Under tävlingshelgen kommer hundratals funktionärer att jobba med arrangemanget.
– Skellefteå Motorsällskap kommer att ha runt 150 personer på plats och de har tagit hjälp av skånska Hyllinge MS med själva tävlingsorganisationen. Sedan har vi säkert 100 personer till runtomkring i exempelvis kiosker, på parkeringen och i entrén. Vi har även lejt in ytterligare två föreningar som ska hjälpa till med funktionärer. Det är spännande att få vara delaktig i det här och nu längtar jag till tävlingshelgen. Vi siktar på att göra ett superevenemang och det blir spännande att höra vad alla tycker.


PUBLIKEN KOMMER NÄRA
Skellefteåföraren Robert Dahlgrens succé i TCR-mästerskapets andra deltävling i småländska Anderstorp i början av juni tillför en extra krydda. Han slutade etta respektive femma i de två heaten, vilket innebär att han är i totalledning inför tävlingshelgen i Fällfors.
Förutom själva tävlandet kommer det att finnas utställare och 600 kvadratmeter tält där det spelas levande musik. Det kommer också att erbjudas barnaktiviteter samt uppvisning i drifting under pauserna och på kvällarna.
– När publiken kommer in genom entrén kommer de även att gå genom depån där teamen står uppställda. Åskådarna kommer väldigt nära utövarna, vilket gör att de kan mingla och ta bilder tillsammans med förarna och de andra teammedlemmarna. Det är ganska unikt och något som kanske inte finns i någon annan sportgren, säger Beatrice Karlsson, PR & Team coordinator för Marklund Motorsport, och fortsätter:
– I norra Sverige är vi inte bortskämda med banracing de senaste åren, så det blir kul när det drar igång. Jag hoppas på bra väder, stor publik och att folk får en trevlig stund.