Johans vision – en ny industri till Skellefteå

Att spelfestivalen Nordsken flyttar in i Skellefteå Kraft Arena ligger helt i linje med arrangörens visioner.
20 000 besökare om tre år är blott ett delmål. När arrangören Johan Linder får fritt spelutrymme att drömma är det större än så.
– Tänk vad ett spelbolag i Kalvträsk, som omsätter en halv miljard, skulle förändra för hela kommunen, säger han.

För spelbolag är det inte långt mellan drömmar och verklighet. Där finns det massvis av svenska framgångsexempel i en bransch som rusar fram.
Hur många vet till exempel att svensk spelindustri omsätter 12,5 miljarder kronor och hör till världens främsta?
– Svensk dataspelsindustri genererade redan 2015 mer intäkter än svensk elexport. Och med cirka 4 500 heltidsanställda är det en viktig bransch för Sverige, säger Johan Linder på intresseorganisationen Arctic Game Lab.
Det är slutspurtstider. För utöver jobbet på Arctic Game Lab står han som arrangör för spelfestivalen Nordsken som beräknas locka tusentals besökare till Skellefteå mellan 25–27 maj. Men exakt hur många vågar Johan inte spekulera i.
– Det är väldigt svårt att veta hur stort det blir, ibland vaknar jag på natten av mardrömmar om att det kommer lite folk. Det finns osäkerhetsfaktorer som kan avgöra om vi får 5 000 eller 15 000 – kanske blir det första varma helgen och folk vill njuta av solen.

Här kanske någon hajar till och tänker: ”bryr sig er målgrupp verkligen om vädret?”
– Det vill jag hävda är en förutfattad mening. Vår kundgrupp är bred. Vi riktar oss mot gemene man. Av våra 7 000 besökare i fjol skulle jag säga att ungefär 1 000 var ”hardcore gamers”. Resten är barnfamiljer, folk som gillar Star Wars och fantasy – det är en så pass bred målgrupp i dag.

Börjar fördomarna luckras upp?
–Det tycker jag. Framförallt dras vi med bilden av Joltcola, unga grabbar som spelar dygnet runt i en källare och det är en svår bild att putsa bort. Av våra besökare är drygt 600 personer LAN-deltagare, det är bara 4 procent av de 10 000 besökare som vi siktar på och inte ens där stämmer dessa fördomar. Vi försöker ha ett event som täcker spel i allmänhet och ett fantastiskt kul event för de som gillar denna typ av kultur.
– Men vi ska inte sticka under stol med att e-sport är gigantiskt – i en färsk rapport nämns att 400 000 svenskar en genomsnittlig dag följer e-sport via Youtube och Twitch, som är en annan stor streamingtjänst. Ungefär som en fotbollskanal där man kan se e-sport live.

Att ni fyller hockeyarenan i Skellefteå måste vara lite som nördarnas revansch?
– Jag vet inte om det är rätt ord, spel har alltid ansetts som en subkultur av någon konstig anledning. Men spel har alltid varit stort. Tittar vi tillbaka är det världar som Sagan om Ringen och Star Trek som samlade intresserade och en del av dem ville utforska dessa världar mer ingående. Där kom rollspelen in och sedan dataspelen. Men media har inte tagit det seriöst för att “spel är något som barn håller på med”. Därför har media hellre fokuserat på musik och litteratur.

Men nu har barnen vuxit upp, fått makt och blivit köpstarka?
– Ja, lite så är det. Rollspelen kom till Sverige på tidigt 70-tal och de som läste Tolkien är pensionärer nu – det har kommit två-tre generationer efter det som levt med mer lättillgänglig kultur. Förut såg alla Star Wars och det tog tre år till nästa film. Nu bombar Netflix ut något hela tiden vilket gör att antalet konsumenter av denna typ av kultur ökar drastiskt.

 

Vad är Nordsken för dig?
– För min del grundar sig Nordsken i fantastiska berättelser som blandar mellan science-fiction, fantasy, skräck och mystiska deckare – det är basen när jag tänker på Nordsken, sen kan dessa världar ta olika uttrycksformer i spel och upplevelser.

Hur började ditt spelintresse?
– Med ett åtta bitars Nintendo hos en kompis i Brönstjärn. Sedan blev det Atari och väldigt mycket brädspel. Vi kunde sitta och spela brädspel och kortspel hela dagarna. Magic-kortspelet kom när jag var 14 år och fanns tidigt att köpa i Skellefteå, det var också kul. Sedan introducerades jag för rollspel och jag blev fast. Ett bra rollspelsäventyr slår fortfarande allt!

Har du något episkt äventyr som ni pratar om än i dag?
– Jag minns särskilt ett spelevent i Göteborg som heter Gothcon och där spelade vi ett äventyr som är komplext att beskriva. Äventyret utspelade sig under en dag på en internatskola i England och samma dag startade hela tiden om. Vi var fyra grupper i fyra rum som samtidigt spelade samma äventyr, allt handlade om att tiden var ur led. Helt plötsligt kunde vi uppleva berättelser som hände i olika dimensioner och tillsammans fick vi lösa gåtan – det var väldigt kul, udda och en häftig spelupplevelse. Rollspel blir som en interaktiv teater där alla har en roll och det är upp till dig själv att spela ut det på bästa sätt.
Johan Linder har en vision om att göra Skellefteå och Nordsken till en mötesplats mellan speldesigners, personer som är bra på att skapa berättelser, förläggare och distributörer.
– Då har vi hela ekosystemet med ”business to business” och en grund för en stark fortsättning. Jag vill väcka industrins intresse kring Nordsken, då får vi ett livskraftigt event. Jag vill dra kreativa människor till Skellefteå och helst locka dem att bosätta sig här och sätta färg på stan. Vi pratar om väldigt spännande personer.

Onsdag den 24 maj hålls Arctic Game Conference som har mer av branschfokus. Platsen är Pansalen i The Great Northern. Det blir föredrag och samtal mellan politiker, spelbolag, studenter och skolor som utvecklar kompetenser som är intressanta för spelindustrin. Johan vill förflytta fokus från södra Sverige som lockar till sig mycket av pengar och marknadsföring i dag.
– Det är synd eftersom det bara ökar på utflyttning och dragningskraft söderut. Vi har mycket kompetens i Skellefteå och norra Sverige, men vi behöver riskkapitalister som förstår vår bransch. Spelen behöver inte utvecklas på söder i Stockholm, menar Johan och refererar till exempelvis DICE som sitter i den trendiga stadsdelen och gör datorspel av Star Wars, vilket i dag är ett av världens starkaste varumärken.

Han nämner främst tre orsaker i Skellefteå som skulle gynna spelindustrin: vi har en fantastisk miljö, vi producerar grön el i mängder och har snabbt bredband.
– Vi har pratat med spelbolag i Tyskland som hört att vi har fiberbredband in på kontoret. ”Ja, det har jag även i mitt hus i Burliden”, svarade jag. De häpnar när de hör sånt. Titta bara på Stockholm, det kostar ganska mycket att få bra bredband och är svårt att dra där. Här har vi tagit vettiga investeringar och har ett starkt fibernät och det är något spelindustrin skulle kunna dra nytta av, säger Johan.

Ett svenskt succéspel som Minecraft såldes till Microsoft för 18 miljarder, då var de cirka 20 personer i firman. Samma år såldes Volvo för 7 miljarder. Det säger ganska mycket om de värden som spelbranschen genererar.
– Vi hade lika gärna kunnat skapa spel i Kalvträsk och byn skulle bli känd för världens äldsta skida och ett av de bästa spelbolagen i Sverige. Det vore ett grymt sätt att lyfta landsorten och faktiskt inte så orealistiskt som det låter, vi har sett det hända på andra ställen. Folk som gör spel har en fantastisk talang och är många gånger duktiga konstnärer. Ett bolag i Kalvträsk som omsätter en halv miljard skulle förändra hela kommunen.


Fakta Arctic Game Lab
Arctic Game Lab är en intresseorganisation för att stärka och bygga upp en spelindustri i Norrland. I dag ingår Skellefteå, Piteå, Boden och Luleå kommuner i samarbetet.

Fakta Nordsken
Nordsken är norra Skandinaviens största event för spelkultur och det hålls på Skellefteå Kraft Arena 25¬–27 maj. Som besökare på Nordsken får man träffa droiden R2-D2, spela flipperspel, hockeyspel, brädspel och mycket annat. Under Nordsken arrangeras även en stor mässa där bland annat Nintendo ställer ut.