Kallholmens framgångsrecept – lokalproducerat i 20 år

Under 20 år har Kallholmen gjort sig ett namn som den norrländska möbelproducenten. Sakta men säkert, precis som de segvuxna furorna möblerna tillverkas av, har Skellefteåföretaget blivit ett självklart alternativ på den nordiska marknaden.
– Det är så tillfredställande att jobba lokalproducerat. Kan man dessutom sälja på det argumentet är det ett ännu större plus, säger ägaren Carolina Dahlberg.

Det är som att kliva in i en lugn oas på innergården där Carolina Dahlberg och Kallholmen numera huserar i Skellefteå. Stadskyrkan tornar upp sig majestätiskt från andra sidan Kyrkogatan och man kan inte tro att E4 rusar förbi några hundra meter bort.


För drygt ett år sedan flyttade Carolina och maken Jonas från sitt älskade sekelskifteshus på Kallholmen. Där bor numera en av sönerna – istället gick flyttlasset till centrala Skellefteå. De tog över en fastighet som funnits i familjen i tre generationer, så när en av hyresgästerna sade upp sig fick de möjlighet att flytta in i gårdshuset.
– Så fort byggnadslovet var klart förvandlade vi det lilla pentryt, som vi levt med i ett års tid, till ett riktigt kök. Vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Carolina när hon guidar runt. Det är ingen slump att hon talar så entusiastiskt om just köket, där vitvaror och standardstommar byggts in bakom luckor och krön från Kallholmen.


Kallholmen har med åren blivit känt för sina rustika, klassiska och stilrena möbler med en exklusiv kvalité – tillverkat i Skellefteåtrakten av norrländsk furu och björk. Planen är att utvidga sortimentet.
– Jag har länge varit jättesugen på att göra ett helt kök i vår stil. Nu tillverkar vi kök med trä i lådor och stommar, fast i liten skala och det är dessa kvalitetskök som vi vill producera och sälja i framtiden. Barnmöbler är också något som hade varit jätteroligt att börja med, men även en funkisserie, säger Carolina.

 


Hon håller själv i blyertspennan och ritar designen från den lilla kontorsdelen i gårdshuset.
– Det är med lätta steg på morgonen som jag går till kontoret, kan jag lova, säger Carolina och skrattar. Gårdshuset har samtidigt blivit en naturlig visningslägenhet och läget nära E 4 är underskattat.
– Folk kan ringa och säga ”i dag passerar vi utanför er och vill gärna svänga in för att se möblerna”. Men det är en stor del av våra kunder som bara ser möblerna på vår hemsida och beställer, säger hon.


Sedan Kallholmen var nere på sin första Formexmässa 1996, bara med ett par möbler och utan någon produktion igång, har det hänt mycket med företaget. Kallholmens försäljning har till exempel flyttat från ett 100-tal återförsäljare runt om i landet och Norden, till att koncentreras till hemsidan.
– Vi stod vid ett vägskäl 2011 när många återförsäljare började känna av en nedgång. Det var konkurrens från stora kedjor, internetbutiker och billigare varor från utlandet.


Att driva möbeltillverkning i Sverige och använda sig av lokalproducerat över hela linjen är inte vanligt, hävdar Carolina. Många har flyttat tillverkningen till låglöneländer, men det har inte varit ett alternativ för Kallholmen.
– Det har aldrig känts aktuellt. Eftersom jag också sitter med i styrelsen hos Träbransch Norr har jag varit på en del studiebesök utomlands och vet hur bra vi ligger till kvalitetsmässigt.


Alternativet blev istället att trycka extra hårt på det norrländska säljargumentet.
– Jag valde att satsa digitalt. I dag är mitt kontor min bärbara dator och vi säljer direkt till slutkund. Fördelen med att vara baserad i Skellefteå är de kontakter vi knutit upp med snickerierna runt om i trakten. Det finns ett stort kunnande kring våra produkter och det är värt mycket. Vi kan rida på att vi har råvaran och närheten till råvaran, samt jätteduktiga producenter, säger Carolina.


Norrsken möbelsnickeri i Lövånger är ett exempel på hur Kallholmen samarbetar. De gör möblerna på beställning, sedan målas de på plats och emballeras innan de skickas till kunden.
– Det är värt otroligt mycket när hela kedjan fungerar så bra. Det känns också bra att vi i vår tur kan generera arbeten, säger Carolina.


Nästa digitala steg väntas bli en smidig betallösning på hemsidan.
– Det hade varit bra att kunna erbjuda delbetalning och satsa mer på marknadsföring. Det tror jag hade kunnat höja omsättningen.