Löpning ger dig chansen att slappna av i sinnet

Det är en varm förmiddag i juni. Emma Bystedt och Irene Bengtsson har sin vana trogen stämt träff för att köra ett träningspass i skogen. Vi befinner oss på platsen för tävlingen Drängsmarksterrängen, men det är inget vanligt tävlingsår för de två löparfantasterna. I år har de fått testa en ny tävlingsform som kanske är här för att stanna?

Drängsmarksterrängen genomför i år virtuella lopp, med anledning av de begränsningar som följer med coronapandemin. Tävlingen avgörs veckovis från vecka 23 till och med vecka 32.

Den digitala tävlingsformen gör det möjligt för deltagarna att springa när som helst under veckan och det är valfritt att skicka in sin tid. Bra för den som vill sporras av andra men inte nödvändigtvis få sitt resultat registrerat. Både Emma och Irene är väldigt positiva till initiativet.

– Du kan vara mer flexibel och välja själv när du vill springa, fast många har ändå som rutin att springa på onsdagar. Vissa idrottslag i trakten har exempelvis lagt in ett löppass just på onsdagar, berättar Emma.

Lika mycket socialt
Det är inte bara Emma och Irene som möter oss i Drängsmark. På plats finns också Emmas dotter Sally 9 år, och Irenes tre döttrar My 5 år, Maja 9 år och Molly 12 år som alla tycker det är väldigt kul att vara med och springa.
– Kan vi börja någon gång, frågar Sally, ivrig att köra igång dagens träning, och hon får medhåll av de andra barnen.
Det märks tydligt att Emmas och Irenes genuina intresse för träning inspirerar barnen.
Irene och Emma löptränar tillsammans stundvis under hela året. Nu under våren har de bjudit in Kågebor på styrkecirkelträning utomhus där också flera barn i olika åldrar har varit med och tränat.
– För oss är det här en social grej också. Ett sätt att umgås på när man har mycket i vardagen. Vi hinner avverka en hel del samtal under en löptur, säger Irene.
– Precis, det är en fördel är att ha en bra löparkompis. Då blir det lättare att hjälpa varandra att komma ut när den ena kanske bara vill ligga i soffan. Och ett bra sätt att hålla lämplig takt är att kunna prata och springa samtidigt, säger Emma.

Tänk rätt för att undvika skador
Emma menar att löpning, precis som all annan träning, handlar om att ge det tid och att träna kontinuerligt. Dessutom är det viktigt träna utifrån sina nuvarande förutsättningar och lägga gamla meriter åt sidan, för att inte riskera att bli skadad. Irene håller med:
– Ja, det ska ju vara roligt och inte en kamp. Du behöver hitta en motivation som inte går ut på prestation utan på förbättring. Och att inte gå ut så hårt i början utan hitta rätt nivå så man inte drar på sig överbelastningsskador. Det är ju framförallt fötter, knän och höfter som kan fara illa. Men det felet gör ju många varje år efter vintersäsongen när de kanske inte har kört så många långpass utan gasar på hårt i början.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar fysisk aktivitet
En av fördelarna med löpträning är att det går att göra året runt, plus att det är enkelt och tillgängligt, och något som hela familjen kan göra. Nästan oavsett var du befinner dig finns det alltid en möjlighet att ta sig ut på en löprunda, allt du behöver är kläder efter väder och dina skor.

Alla i det här gänget har skor som är anpassade för löpning, även barnen, och det är något Irene rekommenderar:
– För en vanlig motionär så skulle jag säga att en bra löparsko ligger mellan 800 och 1200 kronor. Det är ju den enda utrustningen du behöver så det kan vara värt att lägga lite extra på det. De flesta sportbutiker kan kolla hur du sätter ner foten och du kan ha en sula i som passar din fot för att få ännu bättre fotisättning och dämpning.

Folkhälsomyndigheten har varit tydliga med att fysisk aktivitet är bra för folkhälsan och att idrott och träning ska fortsätta även under coronapandemin. Det här är något som Skellefteåborna verkar ha tagit till sig, vilket märks på att det är fler som är ute och tränar nu än tidigare, både på utegym, i löparspår och med cykel.
– Ja, det kan vara väldigt trångt på Vitberget till exempel, men jag upplever också att det blivit ett helt annat lugn i samhället. Det är som en harmonisk känsla kring alla, berättar Emma.

Maja, Molly, My och Irene Bengtsson tillsammans med Sally och Emma Bystedt.

En annorlunda upplevelse
Restriktionerna som råder gällande deltagarantal om max 50 personer och att ingen publik får närvara har inneburit att många idrottsföreningar har fått tänka i nya banor.
– Alla vanliga lopp är inställda men många anordnar istället virtuella lopp som Broarna Runt, Boliden Area Gold Run, Drängsmarksterrängen och Terrängen Triathlon, också i Drängsmark. Fast det är klart, det är ju väldigt speciellt när ett helt gäng står på startlinjen och det är publik längs vägen. Det gör som hela upplevelsen, säger Irene.

Samtidigt är de bägge överens om att det givetvis inte är något måste att tävla inom löpning, utan att det framför allt handlar om att ha kul och må bra.
– Jag brukar vilja ha en skön känsla när jag kommer hem, och känna att jag hade orkat en kilometer till utan problem. Då har jag med mig det till nästa gång jag ska ut, säger Irene.
– Jag ser det som avkoppling att löpa – att få slappna av i sinnet och rensa lite tankar. Och sen är det ju så kul att få dela det här intresset med barnen, säger Emma.

Fotograf: Jonas Westling.