Turism & Handel

Med internationella direktflyg är Skellefteå är en naturlig bas för både svenska och utländska gäster som besöker norra Sverige. Då kommunen äger den lokala flygplatsen finns dessutom goda möjligheter att påverka framtida flygtrafik. Senaste tillskottet är Ryanair som har direktflyg till/från både Girona/Barcelona och London Stansted.

Som en av Sveriges snabbast växande turistregioner lockar området besökare med minnesvärda upplevelser året runt.  Besökaren får uppleva en obeskrivligt vacker och till stor del orörd natur. Oavsett om det handlar om jakt, fiske, skidåkning eller andra friluftsaktiviteter tas besökaren väl omhand av lokala aktörer med ett brett utbud av boenden och restauranger.

Handel och uteliv

På senare år har Skellefteå fått en starkare restaurangkultur med en mer urban livsstil. Mellan 2009-2011 ökade omsättning med 11,3 % inom restauranger och mellan 2000-2010 ökade hela hotell- och restaurangbranschen med 46 %.

Den lokala handeln spelar en viktig roll där rikstäckande kedjor samsas med lokala handlare.  År 2010 omsatte detaljhandeln ca fyra miljarder varav 1,2 miljarder är dagligvaruhandel och 1,9 miljarder är sällanköpsvaruhandeln. Enligt en snabbanalys gjord av Handelns utredningsinstitut finns det potential att utveckla sällanköpsvaruhandeln med ytterligare 300-400 miljoner. I Skellefteå finns det tre köpcentrum i city – Citykompaniet, Vintergatan och Arkaden samt handelsområdet Solbacken 3 kilometer norr om stadskärnan.

Skellefteå är i hög utsträckning en levande festival- och kulturstad, särskilt under sommaren då flera festivaler arrangeras. Stadsfesten äger rum i juni/juli och attraherar ca 90 000 - 100 000 besökare. Trästocksfestivalen, som är en gratisfestival i det natursköna området Nordanå, äger rum i slutet av juli. Antalet besökare ökar successivt och har de senaste åren uppgått till drygt 30 000. I slutet av sommaren augusti/september arrangeras Matfesten som är en fyra dagar lång festival med mat- och dryckesrelaterade aktiviteter. För barnfamiljerna är familjefestivalen Joypeak i Ursviken en självklarhet. Den arrangeras i mitten av juni.

Turism

Turismen hade 2013 en omsättning på 930 miljoner kronor och sysselsatte ca 650 personer. Av de 1,5 miljoner gästnätterna var 87 % från svenska besökare. Besökarna kommer främst från Norrbotten och Västerbotten samt Stockholm/Mälardalen. Vad beträffar utländska besökare så kommer de flesta från Nordnorge. I övrigt är de största marknaderna Tyskland, Danmark, Finland, Spanien och Nederländerna.

Visit Skellefteå arbetar för att utveckla turismnäringen och att marknadsföra regionen nationellt och internationellt. Bolaget ägs av både Skellefteå kommun och av näringslivet. Som turistföretagare finns en rad förmåner med att vara med i det gemensamma utvecklingsarbetet med att stärka Skellefteå som destination.

 

Visit Skellefteå

Swedish Lapland