Årets företag: ”Vi kommer med ett nytt sätt att tänka”

05 februari 2016

En organisation som inte räknar timmar och som inte bryr sig om medarbetarna syns på kontoret mellan åtta och fem. Kan den fungera? Visst! Faktum är att den kan göra riktigt bra ifrån sig. Se bara på Skellefteåbolaget Hello Future som tog hem priset som Årets företag på Alvargalan i fredags.
– Vi kommer med ett nytt sätt att tänka och det är roligt att vi får uppmärksamhet för det, säger Leif Rehnström, vd.

”Medan många pratar om digitalisering gör Hello Future någonting åt det. I dag ligger bolaget i framkant med att hjälpa företag att digitalisera för att öka sin tillväxt. De är viktiga och positiva ambassadörer som ger eko långt utanför kommunens gränser och attraherar fler innovationsdrivna företag till Skellefteå. Hello Future är en viktig del i att lotsa Skellefteå framåt för att hälsa den digitala framtiden välkommen.” Så lyder motiveringen bakom priset till Årets företag Hello Future. När vi ett par dagar senare träffar företaget på kontoret på 10 Merchant Street i centrala Skellefteå är medarbetarna förstås glada över priset som dessutom kommer med en check på 80 000 kronor.
– Vi har inte hunnit fundera över hur vi ska använda pengarna ännu. Kanske blir det till utbildningsmedel, säger Leif.
– Känner jag oss rätt lär vi inte festa upp dem i alla fall, säger kollegan och delägaren Jonas Persson och skrattar.


Hello Future

”Det är nu vi sätter strukturen”

Tillsammans med ytterligare en delägare, Elin Tjerngren, har de jobbat ihop sedan 2008. Då hette företaget Artopod. Faktum är att Artopod startades av Elin och Jonas redan tio år tidigare. På den tiden var de en ganska renodlad webbproduktionsbyrå som främst jobbade som underleverantörer till reklambranschen. Men så kom den smarta telefonen, Facebook och en hel del annat som ändrade det digitala landskapet.
– Vi började ställa oss frågan om vad som krävs av ett företag som vill hjälpa företag med sin digitaliseringsprocess. År 2010 bytte vi namn och inriktning, säger Jonas.

Hello Future var fött. Kvar fanns det tekniska kunnandet och förmågan att kunna genomföra lösningar. Det gör det fortfarande. Men den nya inriktningen gav företaget ett uttalat konsultfokus och inledde en ny strävan efter att påverka samhällsutvecklingen.
– Vi driver bland annat på frågan om programmering i skolan. Vi tror att det är avgörande att barn tidigt kommer in på kodning om Sverige ska stå sig som ett innovationsland. Det är dessutom ett naturligt sätt att få in fler kvinnor i branschen om det finns på schemat. Som det ser ut idag är åtta av tio studenter på utbildningarna män, säger Elin som är en av personerna bakom den populära kodstugan i Skellefteå där barn mellan 9 och 13 år får en möjlighet att förkovra sig i kodningens förunderliga värld.
– Det är nu vi sätter strukturen. Industrialiseringen präglades av och utvecklades för män, digitaliseringen har alla möjligheter att utvecklas till någonting annat, säger Jonas.

Ingen kommer undan

Hello Future hjälper företag att ställa om mot en framtid som tycks ofrånkomlig. Skellefteå har en djupt rotad tradition av industritänk. I likhet med större delen av världen präglas platsen av en industriell logik som har fungerat väldigt bra väldigt länge. Vårt samhälle och vårt välstånd är en direkt följd av det. Men vi befinner oss just nu i samhällsomvälvande förändringar där en digital logik utmanar gamla sanningar. Saker vi tagit för givna och kanske närmast betraktat som odödliga har visat sig falla som korthus i den nya tidens allt mer digitala landskap. Skivindustrin har definitivt fått känna av det, mediahusen likaså, liksom stabila giganter som Kodak.

Teknikutvecklingen accelererar snabbare än någonsin och den som oavsett bransch inte anpassar sig i tid riskerar att snabbt se sig omsprungen av en pigg uppstickare som trotsar gamla modeller. Yellow Cabs gula taxibilar som starkt kännetecknat New York är numera i minoritet mot de appförmedlade Uberbilarna, för att nämna ett exempel.

Rådet: Experimentera!

Hur ska enskilda företag och organisationer förhålla sig till det? Genom att börja göra någonting åt saken, resonerar Hello Future.
– Vårt råd är att sätta en vision som beskriver vad man vill vara. Sedan gör man ett strukturerat experimenterande, att gång på gång bara testa nya saker och fråga sig om de för en närmare målet. Men för många är det svårt att avsätta tid och resurser till det i en tid när mycket är super-leanat och rationaliserat. Vårt jobb är att hitta den där tiden och identifiera var en organisation åtminstone kan komma igång med arbetet. Men det är inte enkelt och det kräver en helt ny filosofi, säger Leif som talar av egen erfarenhet.
– Vi kämpar hela tiden med det. Det är svårt att bryta sig loss från det industriella tänket när allt från programvaror till samhällets syn på hur man ska betrakta faktorer som tid, effektivitet och arbete bygger på det.

Tid är inte en faktor

Hello Future försöker att inte basera allt de gör på tid. De undviker att mäta och styra vad medarbetarna gör. Det är upp till dem själva att avgöra hur de lägger upp sitt arbete.
– Tid kopplat till effektivitet är ingenting vi hanterar. Vi fokuserar på att få saker gjorda och jag tror inte att det sker per automatik bara för att man sitter på kontoret mellan åtta och fem. Det kan låta ganska givet, men det ställer krav och bygger i grunden på förtroenden och samsyn. Sedan får vi jobba hårt med acceptansen. Vi vägrar att jobba per timme. Istället gör vi upp med våra kunder om vad som ska göras och vad det ska kosta, säger Leif.
– Fördelen är att vi upplever att det frigör tid för oss att göra det vi brinner för, inte minst kopplat till samhällsengagemanget, säger Jonas.

Skellefteå kan bli alternativet

Hello Future har idag tio medarbetare, men enligt Leif tillämpas arbetsfilosofin inte bara av mindre företag. Netflix är ett exempel på en större organisation som lever efter den. Det ligger väl också i det digitala begreppets natur att gränser upphör – tekniska, kulturella och geografiska.
– Paradoxalt nog verkar ändå centraliseringen och urbaniseringen tillta, trots att digitaliseringen skapar förutsättningar för att sudda ut gränser. Men det finns många som inte vill vara en del av urbaniseringen, som inte behöver en storstadsmiljö för att trivas. Skellefteå borde satsa på att bli ett verkligt alternativ för dem, säger Jonas.

Hello Future är själva ett gott exempel på att det går att locka talang utifrån till Skellefteå. Sex av tio medarbetare kommer från annat håll, inklusive Italien och Tyskland.
– Det är lättare att locka hit medarbetare från Europa än det är från övriga Sverige. De har inte en inbyggd förutfattning om att norrut är sämre, säger Leif.