Skandinaviens längsta racingbana byggs i Fällfors

Norrland får sin första permanenta racingbana när 45 miljoner kronor investeras i Skellefteå Drive Center i Fällfors. STCC har skrivit ett 10-årigt avtal med det återupplivade Midnattsloppet och enligt planerna äger de första tävlingarna rum på den nya banan i juni 2019.
– Motorsporten har en lång tradition i Norrland och vi är oerhört glada över att fylla det tomrum som finns i norra Sverige, speciellt då vi har många förare från Norrland i STCC, säger Jan Marklund, ägare av Skellefteå Drive Center

På 1960-talet genomfördes det så kallade Midnattsloppet, en racing-tävling som i midsommartider ägde rum under ljusa sommarnätter på nuvarande Skellefteå Airport. Som kuriosa kan nämnas att Sveriges genom tiderna största racing-stjärna, Ronnie Peterson, deltog och att filmstjärnan Roger Moore kom på besök för att skriva autografer till de 15 000 personer som samlats på flygfältet.

50 år senare är det dags igen. Men banan liksom adressen är ny. På Skellefteå Drive Center i Fällfors arbetas det nu febrilt med att bygga klart den racingbana som med sina 4100 meter blir Skandinaviens längsta. Den blir även Sveriges nordligaste norr om uppländska Tierp.
– Det här har varit vår vision länge, säger platschefen Hasse Westin när han tar emot innanför grindarna på det 360 hektar inhängande området.

Motorer, partyn och en skjutbana

Skellefteå Drive Center ligger på en nedlagd militärflygplats i Fällfors. Försvaret byggde anläggningen 1956 och bedrev officiellt verksamhet här fram till avvecklingen 2006. Sedan stod det övergivet fram till 2008 när Skellefteå Drive Center tog över. Företagets grundare, Bengt Astergren, såg enorm potential i området som utöver en fullt fungerande landningsbana hade gott om småvägar, hangarer bombsäkra bergrum och anläggningsbyggnader. Någonting för den händige …
– Bengt insåg att det var en perfekt plats för testkörning, yrkeskompetensutbildning, riskutbildning och event med motoraktiviteter. Så har det blivit också. Vi utbildar i allt som har med motordrivna fordon att göra, det är körskoleelever, poliser, räddningstjänst – allt! Vi kan upplåta området till biltestverksamhet som året runt kan köra runt, runt, runt för att få pålitliga data. Dessutom genomför vi events och har en skjutbana, säger Hasse och kliver in i en kombinerad konferens- och restaurangbyggnad som man låtit ställa i ordning.

Byggnaden har kapacitet för cirka 100 personer och tillsammans med några stugor med gott om bäddar samt en relax har de förvandlat stället till en lägergård för motorentusiaster. Sedan övertagandet 2008 har de successivt byggt ut, förbättrat och ritat upp nya planer. För den stora drömmen, Bengts stora vision, har hela tiden varit att bygga Norrlands första riktiga racingbana.

Grundaren får inte se sin dröm bli verklighet

Nu blir den verklighet. Dessvärre får Bengt Astergren själv inte uppleva det. Han dog hastigt i fjol. Då var planerna långt gångna och STCC mer än intresserade av att skriva ett avtal. Med en ny ägare i form av Jan Marklund säkrades projektet och Skellefteå Drive Centers fortsatta verksamhet. Nyligen blev det också definitivt klart att STCC skriver ett 10-årigt avtal med Midnattsloppet. Det första sker 15–16 juni 2019 och det räknas kosta 45 miljoner kronor att få banan klar i tid till dess.
– Det är mycket pengar, men det är en bråkdel av vad det skulle kosta att bygga banan från grunden. Då rör det sig snarare om en halv miljard. Som tur är har försvaret gjort ett gediget arbete, säger Hasse Westin och fortsätter:
– Det här var Bengts skötebarn. Nu ser vi till att förverkliga drömmen.

Hasse visar en översiktskarta av området. Men hela tiden är det uppenbart att han inte är särskilt intresserad av att peka på en karta och rabbla projektbeskrivningar. Han trummar rastlöst med fötterna. Han vill ut! Han vill visa banan, eller ska vi säga den planerade banan, i praktiken.

Det kommer att gå nå djävulskt fort här

Bitvis ligger vi nog i runt 200 km/h – bara för att få en liten känsla av hur banan kan upplevas för racing-förarna. Deras bilar går ännu snabbare än den ändå hyfsat kraftfulla Audin vi nu sitter i.
– Det kommer att gå nå djävulskt fort här, utbrister Hasse triumferande när vi ligger på raksträckan där STCC-bilarna om ett år kommer att vråla förbi.

Han berättar med påtaglig iver och entusiasm om kurvskydd som ska sättas upp, där bilarna ska slicka linjen, om raksträckan som i princip kommer att få förarna pinka ner sig av förtjusning, om passagerna som blir någonting utöver det vanliga, om läktaren som ska rymma 5 000 besökare och 24 garageplatser därunder. De existerar inte ännu annat än på papper men det hindrar inte Hasse från att i detalj beskriva dem.
– Titta där, säger han upprymt och pekar mot en gräsplätt som precis har tinat fram.
– Där står det 15 000 personer i publiken och hoppar och ropar … Hoppas vi, lägger han till något mer tystlåtet.

Men han, liksom övriga medarbetare på Skellefteå Drive Center och investerare, är övertygad om att banan blir en succé som kommer att locka storpublik från hela Norrland.
– Det finns ett genuint intresse för motorsport här även om vi sällan får läsa om det i tidningarna. Det bäddar för mycket publik. Vi vet också att SVT kommer att utöka sina sändningar för den här typen av tävlingar, så det ligger helt rätt i tiden.

Ett lyft för bygden

För lilla Fällfors med sina cirka 150 invånare lär det också innebära ett uppsving med gott om potentiella arbetstillfällen i samband med arrangemangen. Även hotell och campingplatser i såväl Skellefteå som Piteå kommun lär gynnas av det som nu sker på Skellefteå Drive Center.

Hasse parkerar bilen och stänger av motorn.
– Jag har världens roligaste jobb. Det är bra, för med en massa möjligheter följer en massa jobb. Vi har mycket kvar att göra men nu arbetar vi fokuserat för att bli klara i tid. Det blir vi, det måste vi ju. Välkommen tillbaka då!