Skellefteåbaserat projekt tar designföretag ut i världen

I Norr- och Västerbotten finns flera småskaliga entreprenörer med stor originalitet. Projektet Arctic Design of Sweden, som leds från Skellefteå, syftar till att introducera deras produkter på den globala marknaden.
– I våra regioner finns ett unikt formspråk som vi kan bära ut i världen. Det handlar om att knyta affärskontakter på lång sikt och de designers vi jobbar med har stor chans att lyckas internationellt, säger projektledare Stina Berglund.

I Norr- och Västerbotten finns flera småskaliga entreprenörer med stor originalitet. Projektet Arctic Design of Sweden, som leds från Skellefteå, syftar till att introducera deras produkter på den globala marknaden.

– I våra regioner finns ett unikt formspråk som vi kan bära ut i världen. Det handlar om att knyta affärskontakter på lång sikt och de designers vi jobbar med har stor chans att lyckas internationellt, säger projektledare Stina Berglund.

Några av Viktoria Melinders produkter. Foto: BYN Collective 

Arctic Design of Sweden inleddes i januari i år och under tre år kommer projektet att arrangera fem utställningar, så kallade showrooms, i utvalda städer utomlands. Alla företag som tillverkar fysiska designprodukter och som är etablerade i Norr- eller Västerbotten kan ansöka om att få delta i en eller flera utställningar. En jury med representanter från bland annat Svenska institutet och Formex går sedan igenom ansökningarna och gör ett urval. De företag som blir antagna erbjuds även utbildningsdagar med fokus på introduktion för att gå på export samt möjlighet att jobba med exempelvis förpackningsdesign och sökoptimering på nätet.

I maj i år arrangerade Arctic Design of Sweden sitt första showroom. 17 designhantverkare från Norr- och Västerbotten sattes då i rampljuset när de medverkade på designfestivalen 3 days of Design i Köpenhamn. Företagens produkter, som bestod av allt från samiska silversmycken och unika möbler till utomhusprodukter för bad, vila och rekreation, ställdes ut på designhuset Illum Bolighus och i residenset på svenska ambassaden. Och företagen fick bra respons.

– Under de två dagar som vi ställde ut kom tusentals människor från hela världen och flera företag kunde senare åka tillbaka till Köpenhamn för att skriva avtal och jobba vidare där. Företagen erbjuder högkvalitativa produkter så vi kan vara malliga, säger Stina.

Företaget Sigr använder bland annat gamla fiskenät från haven som material till cykelkläder. Foto: BYN Collective 

”Gyllene tillfälle”

Viktoria Melinder var en konsthantverkare och designer som följde med till Köpenhamn. Hon tillverkar små kollektioner handvävda brukstextilier i sin studio hemma på Norrböle i Skellefteå.

– Jag ville utöka min marknad och hitta fler som vill ha mina produkter och jag såg det här som ett gyllene tillfälle. Jag bokade flera möten och träffade rätt personer i Köpenhamn. Gallerier som anordnar konstutställningar och framtida samarbetspartners som jag fortsatt har kontakt med. Det var en jättebra erfarenhet där jag lärde mig massor, säger Viktoria som är positiv till företagsklimatet i Skellefteå.

– Det är jättebra för oss kreativa näringar. Jag flyttade hit för tre år sedan och har fått mycket hjälp och träffat bra personer. Via Arctic Design of Sweden har jag knytt andra kontakter.

Några av Viktoria Melinders produkter. Foto: BYN Collective 

Ett showroom i New York är vad som väntar härnäst för Arctic Design of Sweden. I november tar man med sig 17 företag till Gateway, en innovations- och startup-arena på Manhattan, som bland annat erbjuder en ingång på den amerikanska marknaden och som syftar till att öka intresset för Sverige.

– New York är en spännande marknad och företagen kommer att få träffa uppköpare, butiker och varumärken för att sälja in sina produkter. Förhoppningen är att veckan ska generera långsiktig tillväxt och alla som följer med har stor chans att lyckas. De är unika och tänker hållbart, vilket ligger i tiden, säger Stina.

Blåbärsvin från företaget Idunn i Norsjö. Foto: BYN Collective 

Ökad efterfrågan

De kulturella och kreativa näringarna är på stark frammarsch i Västerbotten. Mellan 2010 och 2016 ökade andelen företag inom sektorn med totalt 16 procent i länet, vilket är högre än riksgenomsnittet. Under samma period ökade Sveriges export från denna sektor med fem miljarder kronor, från 16 till 21 miljarder, vilket var en betydligt starkare ökning än för näringslivet totalt.

– Vi ser en allt större efterfrågan på lokal, småskalig och hållbar design och även att människor är beredda att betala för högkvalitativa produkter. I den här branschen finns det stora pengar och många jobb och vi vill hjälpa våra företag att nå ut på den internationella marknaden, säger Stina.

 Stina Berglund, projektledare Arctic Design of Sweden. Foto: PressbildRegion Västerbotten är huvudägare till Arctic Design of Sweden som i huvudsak finansieras av Tillväxtverket och Europeiska regionala utvecklingsfonden. Skellefteå kommun är medfinansiär tillsammans med Region Norrbotten och Strukturum.