Skellefteåläraren Napat fick Guldäpplet

Napat Khiyapat är modersmålslärare i thailändska och en flitig användare av fjärrundervisning. I höstas mottog hon Guldäpplet på Bokmässan i Göteborg för sitt nyttjande av digitala verktyg.
– Det var oväntat men hedrande och jag är stolt över priset, säger Napat.

Guldäpplet är ett lärarstipendium som årligen delas ut till en eller flera lärare som har förnyat lärandet med stöd av IT i den egna undervisningen och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och nationellt verksamhetsfält. Det delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs minne.
Napat nominerades till Guldäpplet av några lärarkollegor.

Napat Khiyapat
– Det är roligt att någon uppmärksammar det jag gör, för jag tycker att mitt jobb är viktigt. Att undervisa i modersmål handlar inte bara om språket, utan även om identitet och kultur och om att anpassa sig till svenska skolan och samhället, säger Napat.
Hon konstaterar att den största fördelen med fjärrundervisningen är att fler elever kan delta i modersmålsundervisningen. Tack vare den kan hon varje vecka undervisa elever från 15 skolor.
– Jag hinner inte köra runt till alla skolor, men med fjärrundervisningen kan jag träffa elever från olika skolor samtidigt. Jag delar in eleverna efter kunskapsbakgrund, det vill säga hur mycket de kan av språket. Elever i årskurs två kan till exempel ha lektion med de i årskurs sex om de är på samma kunskapsnivå. De har roligt och pratar mycket tillsammans. Vissa träffas utanför skoltid, trots att de bor långt ifrån varandra.

 Vad finns det för utmaning med fjärrundervisningen?
– Materialet och planeringen blir annorlunda. Det behöver vara mer klart och tydligt och allt jag använder måste fungera på elevernas skärmar. De små barnen ska inte hitta funktionerna själva, utan ska bara behöva klicka och svara på frågor.
I motiveringen till Guldäpplet konstaterar juryn bland annat att Napat förnyar fjärrundervisningen med ett berättande arbetssätt och genom att anpassa den till varje enskild elev.
– På min blogg delar jag med mig av undervisningstips och annat material som jag använder mig av under lektionerna. Där är det fritt fram att hämta information om man vill, säger hon.

Fakta, Napat Khiyapat
Ålder: 44.
Familj: Man och tre barn.
Favoritresmål: Hemlandet Thailand.
Intressen: Fiska, läsa nyheter och vara i naturen.
Napats blogg: https://khiyapat.wordpress.com

Juryns motivering till Guldäpplet
”Med sitt arbete i både när- och fjärrundervisning, från årskurs 1 till sista året på gymnasiet utnyttjar hon digitaliseringens alla verktyg för att ge sina elever möjlighet att utveckla och fördjupa lärandet i sitt modersmål. Lärarbrist, långa avstånd och språkval med få elever? Napat förnyar fjärrundervisningen, med berättande arbetssätt och anpassning till varje enskild elev. Via sin webbplats och sociala medier delar hon undervisningsupplägg, arbetssätt och verktyg med många, både modersmålslärare, föräldrar och andra som hämtar inspiration från hennes arbete.”