Uppsving för friluftsbutiker när ute blev inne

Trangiakök, sovsäckar, cyklar, outdoorkläder, fiskeutrustning. Pandemiåret blev även något av friluftsåret – och de lokala butikerna som sålde utrustning hade mer än någonsin att göra när Skellefteåborna drog till skogs.

Lite anonymt men ändå centralt mellan Skellefteå och Piteå, med närheten till E 4, ligger Flashpoints lokaler i Åbyns gamla skola. Härifrån drivs butiken Tacticalstore.se som grundades 2008. Den har stadigt vuxit till att nu vara en av Sveriges främsta butiker inom såväl actionsport som militär utrustning och friluftsartiklar.
– Vi har ett rätt udda sortiment och det tilltalar folk. Vi har e-handelskunder från hela Sverige och under 2020 växte även utlandsförsäljningen.
E-handeln står för nästan all försäljning, men fler och fler hittar till oss här i Åbyn vilket är roligt. Vi har till exempel kunder från Enköping och Stockholm som kör enkom till oss för att klämma och känna på produkterna, säger ägaren David Wennersdahl.

David Wennersdahl är ägare av Flashpoint 

Enligt Postnords rapport E-barometern växte den totala e-handeln under pandemiåret 2020 med 40 procent, en ökning med 35 miljarder kronor. Det är en trend som David kan skriva under på.
– Företaget har haft ett fantastiskt år, vi har ökat försäljningen med cirka 45 procent och då har vi ändå haft vissa segment som gått ner, till exempel utrustning för ordningsvakter. Men det märks ändå att friluftsartiklarna har varit rejält populära – ja, alla aktiviteter som man utövar utomhus och det får man nog tillskriva pandemin, säger han.

”PRISADES PÅ ALVARGALAN”
Kombinationen av ett starkt sortiment och nära kundrelationer är nyckeln till framgångarna för Tactical Store. En taktik som är väl värdig företagsnamnet med andra ord. Även om David håller en ödmjuk ton.
– Vi har haft flyt som haft rätt sortiment i lager eftersom det varit svårt att få tag på tillräckligt mycket varor från vissa leverantörer. Men vi lägger ner ganska mycket tid och arbete på att hitta det som är säljbart och det orkar kanske inte alla hålla på med, säger David. Framgångarna har uppmärksammats på den lokala näringslivsscenen då Flashpoint, med sina tio anställda, utsågs till Årets handelsföretag på Alvargalan tidigare i år.
– Det var väldigt kul att bli hyllad på det här sättet och det ger såklart hela teamet en positiv kick inför framtiden. Vi har rätt stora planer och satsar på att bygga ett nytt lager på 700 kvadratmeter och nyanställa medarbetare till lagret. Under säsong behöver vi även en medarbetare som fokuserar enbart på butiken och de kunder som besöker oss, säger David.

”POSITIV UTVECKLING”
På en av de mest centrala adresserna i Skellefteå har Cykel och fiskecenter funnits sedan 1996. Med åren har butiken blivit ett givet besöksmål för den som söker fritids- och vildmarksprylar. Och så cyklar såklart. Tommy Engström har arbetat här sedan 1997 när han stegade in för att provjobba. Då var han en Umeåkille som skulle flytta norrut med sin gravida flickvän från Skellefteå.
– Jag behövde jobb så jag tänkte ”va fasen, jag provar”. Första dagen råkade jag sälja 15 cyklar och ägaren bara två, så jag fick jobbet. Sedan blev jag kvar och det ångrar jag inte, säger Tommy.

Med tiden blev han delägare och till slut köpte han butiken. Nu har han även öppnat en fjällfilial i Hemavan sedan åtta år tillbaka.
– Som världen har varit under fjolåret så har vi ändå haft en väldigt positiv utveckling. Vi har rätt produkter riktade mot uteliv som cykel, fiske och kläder. Under 2020 har vi sålt mest av cyklar, cykeltillbehör och fiskegrejer. Folk har inte rest på samma sätt som förut och då har man cyklat på hemmaplan – även innan pandemin så hade cykelintresset ökat och inte minst skogscyklingen har haft en uppåtgående trend. Det är jätteroligt, enda baksidan är att det är svårt att få tag på cyklar i samma takt som efterfrågan, säger han.

Tommy Engström började jobba på Cykel och Fiskecenter 1997, numer äger han butiken och har även startat en fillial i Hemavan. 

”STORT STÖD”
På Cykel och fiskecenter är det inte e-handeln som dragit folk utan hit har kunderna istället kommit in.
– Skellefteåborna har varit duktiga på att stödja den lokala handeln och jag är imponerad att så många hittar till butiken trots strulet som bygget av Sara kulturhus innebär för oss. Kundernas stöd är vi väldigt tacksamma för och det känns som att vi gör någonting rätt. För oss i butiken bygger framgångarna på att vi alla har ett friluftsintresse och en koppling till det vi säljer. Vi vill att våra medarbetare använder produkterna vi säljer så att man kan förklara skillnaden mellan olika produkter. Den expertisen är något som gör att lokala butiker sticker ut. Man kan inte läsa sig till allt – det handlar i väldigt hög grad om trovärdighet, menar Tommy. I dag är de sju anställda i Skellefteå och 1,5 tjänst finns i Hemavan.

Vad ser du för utveckling i framtiden?
– Vi vill fortsätta utvecklas, men samtidigt handlar det inte om att bli hur stora som helst. Vi är på väg att lansera en ny hemsida med e-handel, men den lokala handeln är absolut viktigast för oss, säger Tommy.

TOMMYS TRE FRILUFTSTIPS
1. Ut med cykeln! Själv gillar jag Vitberget med den mångsidiga cyklingen som passar alla.
2. Har du provat bottenmete? Ta med campingstolen till något av alla trevliga put and take-vatten, kasta ut betet och njut av solen tills det hugger.
3. Testa att vandra någon del av Kyrkstigen mellan Landskyrkan och Burträsk. Med ett litet gasolkök som inte tar någon plats i packningen är det lätt att steka upp palten.

DAVIDS TRE FRILUFTSTIPS
1. Dra ihop kompisgänget och spela paintball.
2. Laga souvas på stekhäll. Det finns en jättefin grillplats vid Byskeälvens
mynning.
3. Köp en täljkniv, hitta ett träämne och sätt dig i solväggen och skapa. Det är täljfulness!